Źródło: AC Group, Materiały prasowe

Jak tworzyć dobrą atmosferę… w miejscu pracy?

Temat klimatu jest nam bardzo bliski, ale tym razem przyjrzymy się mu od zupełnie innej strony, podejmując kwestię budowania dobrej atmosfery w miejscu pracy. Dlaczego warto o to dbać? O czym należy pamiętać? Mamy kilka podpowiedzi, na co warto zwrócić uwagę, tworząc przyjazne miejsce pracy.

Każdy pracodawca, który dąży do rozwoju swojej firmy, ma świadomość tego, jak ważne jest budowanie pozytywnej atmosfery w pracy. Przyjazny klimat w firmie, otwartość na pracownika i jego pomysły czy potrzeby, znacząco wpływają na efektywność i zaangażowanie zespołu.

Dlaczego przyjazna atmosfera w pracy jest taka ważna?

Pracownicy pytani o chęć zmiany pracy, najczęściej wskazują na czynnik finansowy, ale na kolejnych miejscach plasuje się już potrzeba rozwoju oraz… niesprzyjająca atmosfera w pracy1. Chętniej wykonujemy swoje obowiązki, łatwiej angażujemy się w wykonywanie zadań, jeśli wiemy, że towarzyszy temu zaufanie i wsparcie ze strony pracodawcy. Czujemy się bardziej zmotywowani do działania, ale też lepiej zarządzamy swoim czasem i mamy poczucie współodpowiedzialności za losy firmy. To wszystko wpływa z kolei na mniejszą rotację pracowników w danym przedsiębiorstwie – osoby, które nie czują stresu przed przyjściem do pracy, które wiedzą, że mogą otwarcie mówić o zaistniałych problemach lub wskazywać na ciekawe rozwiązania, nie mają potrzeby szukania innego pracodawcy. Możemy liczyć na ich lojalność, ale także większe zaangażowanie w momencie ewentualnego kryzysu.

Kilka wskazówek dotyczących tworzenia dobrej atmosfery w zespole

Brak niezdrowej rywalizacji, ograniczenie stresu, otwarta komunikacja, życzliwość, współpraca to niektóre z elementów, które składają się na tworzenie przyjaznej atmosfery w firmie. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, by pracownicy chętnie angażowali się w obowiązki i polecali nas jako dobre miejsce pracy?

  1. Doceniaj

Bardzo ważnym elementem budowania przyjaznej atmosfery w firmie jest docenianie osiągnięć pracowników. Nic tak nie demotywuje, jak brak jakiejkolwiek reakcji ze strony zwierzchników na wygraną ważnego przetargu, podpisanie umowy z klientem, o którego walczyliśmy dłuższy czas czy choćby dobry pomysł, który zoptymalizował pracę w teamie. To właśnie zespół ludzi ma największy wpływ na to, czy przedsiębiorstwo odniesie sukces, czy też będzie tylko goniło za konkurencją. Gratulacje od szefa czy współpracowników to wyraz uznania i szacunku dla naszych kompetencji i umiejętności.

  1. Dbaj o integrację

W pracy spędzamy dużą część swojego życia – miło byłoby więc, gdybyśmy dobrze czuli się więc w towarzystwie współpracowników. Właśnie dlatego tak ważna jest integracja poza pracą, która pozwala lepiej się poznać i zrozumieć drugiego człowieka. Co jakiś czas, warto zorganizować wspólne wyjście na kręgle czy wyjazd firmowy, który można połączyć również ze szkoleniem. Pozwala to na swobodniejszą komunikację oraz buduje zdrową atmosferę w czasie wykonywania zawodowych obowiązków.

  1. Traktuj sprawiedliwie

Każdy pracownik powinien mieć poczucie, że jest sprawiedliwie traktowany i oceniany – bez względu na płeć czy zakres obowiązków. Powinien znać kryteria awansu i wynagradzania, które muszą być jasne i klarowne.

  1. Rozmawiaj

Stwórz atmosferę, w której pracownicy nie boją się zadawać pytań i szukać odpowiedzi, również na trudniejsze tematy. Pytaj, i co ważniejsze, słuchaj – osoby, które pracują w danym obszarze, mogą dostarczyć Ci o nim wiele cennych wskazówek, które docelowo przełożą się na rozwój biznesu.

  1. Zapobiegaj konfliktom

Nawet w najlepiej funkcjonujących zespołach zdarzają się nieporozumienia i sytuacje konfliktowe – ważne jest, by starać się je dostrzec i wyjaśnić przed ich zaognieniem. Ważna jest tu rola przełożonego, który powinien promować otwartą komunikację oraz zachęcać do dyskusji i wyłącznie konstruktywnej krytyki.

AC Group również dba o dobry klimat

Jako świadomy pracodawca dążymy do tego, by osoby zatrudnione w naszym zespole dobrze się u nas czuły. Ten proces rozpoczynamy już na etapie rekrutacji, sprawdzając, czy dana osoba dobrze odnajdzie w naszej firmie. Opracowaliśmy dokładny zakres obowiązków na każdym stanowisku, co umożliwiło pracownikom większą swobodę w podejmowaniu decyzji, co usprawnia pracę całej spółki. Ponadto stawiamy na rozwój osobisty pracowników, inwestując w podnoszenie ich kwalifikacji. Dbamy też o to, by lubili przychodzić do biura – wiemy, że miejsce pracy powinno być komfortowe i że nie tylko rozplanowanie przestrzeni czy ergonomia, ale i estetyka ma znaczenie.